متخصص مغز و اعصاب کیست و چه تفاوتی با یک متخصص مغز و اعصاب دارد؟

متخصص مغز و اعصاب کیست و چه تفاوتی با یک متخصص مغز و اعصاب دارد؟


مغز و اعصاب شاخه ای از پزشکی است که به مطالعه و درمان اختلالات سیستم عصبی می پردازد و متخصصان مغز و اعصاب (عصب شناسان) به درمان اختلالات سیستم عصبی می پردازند. بدن یک سیستم پیچیده دو بخشی است که فعالیت های بدن را تنظیم و هماهنگ می کند. این دو قسمت است.

 



سیستم عصبی مرکزی: مغز و نخاع

سیستم عصبی محیطی: اندام های حسی مانند چشم، گوش، پوست و تمام گیرنده های حسی در سراسر بدن.

هر گونه اختلال در این سیستم ها باعث مشکلات عصبی می شود و متخصصان مغز و اعصاب اختلالاتی را که بر مغز، نخاع و سایر اعصاب محیطی تأثیر می گذارد، درمان می کنند. در زیر به نقش و عملکرد متخصص مغز و اعصاب، زمان مراجعه به متخصص مغز و اعصاب و تفاوت بین متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب می پردازیم.

برای پیدا کردن بهترین متخصص مغز و اعصاب در منطقه خود، به پزشک خود مراجعه کنید. ضمناً می توانید به صورت تلفنی و آنلاین با پزشک مورد نظر خود تماس بگیرید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.


متخصص مغز و اعصاب کیست؟

به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید: پزشکی که بیماری های مغز، ستون فقرات و سیستم عصبی را تشخیص داده و درمان می کند، اغلب بیماری ها و اختلالاتی را تشخیص می دهد که بر تفکر و رفتار تأثیر می گذارد. متخصص مغز و اعصاب جراحی را انجام نمی دهد و فقط بر درمان بیماری هایی تمرکز می کند که نیازی به جراحی ندارند.

معرفی یک متخصص مغز و اعصاب در تهران

برای گرفتن وقت دکتر مغز و اعصاب در تهران نیازی به مراجعه به مطب نیست. شما می توانید لیستی از متخصصان مغز و اعصاب در تهران را در وب سایت نوبت پزشک خود به صورت آنلاین و زمانی که قصد مراجعه به متخصص مغز و اعصاب را دارید مشاهده کنید. تصمیم خود را بگیرید و برای گرفتن وقت اقدام کنید.

 



مغز و اعصاب چه فوق تخصص هایی دارد؟

سیستم عصبی یک سیستم پیچیده است و تخصص در هر قسمت نیازمند سالها مطالعه و تجربه است. متخصصان مغز و اعصاب تکامل یافته نورولوژی هستند، به این معنی که بسیاری از متخصصان پس از رزیدنتی، زیرمجموعه خاصی از مغز و اعصاب را مطالعه می کنند و تمرکز خود را به یک منطقه خاص محدود می کنند تا بهترین استراتژی های درمانی را در آن زمینه به بیماران ارائه دهند.

متخصصان می توانند آموزش خود را بر روی موارد زیر متمرکز کنند:

داروی سردرد

داروی عصبی عضلانی

مراقبت عصبی

نوروآنکولوژی

عصب شناسی میکروب

اختلال خودمختار

نورولوژی عروقی (مراقبت از سکته مغزی)

نورولوژی کودک

نورورادیولوژی مداخله ای

صرع



جراح مغز و اعصاب کیست؟

جراح مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری های مربوط به مغز، ستون فقرات و سایر قسمت های سیستم عصبی را تشخیص داده و درمان می کند. تفاوت آنها با متخصصان مغز و اعصاب در این است که جراحان مغز و اعصاب به طور ویژه در زمینه جراحی آموزش دیده اند. در مقابل، متخصص مغز و اعصاب بر سایر اشکال درمان تمرکز می کند و اجازه جراحی را نمی دهد.

آیا امکان گرفتن نوبت اینترنتی از متخصص مغز و اعصاب در شیراز وجود دارد؟

آه بله! دکترتو در تمام شهرهای ایران فعالیت می کند و با پزشکان و جراحان زیادی همکاری می کند. برای مراجعه به متخصص مغز و اعصاب در شیراز به لیست متخصصین مغز و اعصاب شیراز مراجعه کرده و نوبت بگیرید.



وظیفه متخصص مغز و اعصاب چیست؟

متخصص مغز و اعصاب ابتدا معاینه فیزیکی انجام می دهد و سپس آزمایش های مختلفی را برای تشخیص علت اختلالات عصبی تجویز می کند. سپس بسته به علت بیماری، دارو تجویز می کنند یا اقدامات خاصی برای درمان بیماری های عصبی ایجاد می کنند. متخصصان مغز و اعصاب می توانند افراد در سنین مختلف را تشخیص دهند، اما معمولاً متخصصان تولید مثل یا متخصصان اطفال افراد در سن خاصی را درمان می کنند.

با متخصص مغز و اعصاب در اصفهان مشورت کنید

برای گرفتن نوبت از متخصص مغز و اعصاب در اصفهان نیازی به مراجعه به مطب ندارید. برای رزرو نوبت آنلاین و زمانی که قصد مراجعه به روانپزشک را دارید می توانید لیست متخصصان مغز و اعصاب اصفهان را در سایت مشاهده کنید. تصمیم بگیرید و اقدام کنید تا یک قرار ملاقات بگیرید.



متخصص مغز و اعصاب چه آزمایشاتی را انجام می دهد؟

در اولین مراجعه به مطب متخصص مغز و اعصاب، پزشک معمولا معاینه فیزیکی و معاینه عصبی را انجام می دهد. وضعیت روانی و رفلکس های عصبی فرد را از طریق یک معاینه اولیه عصبی بررسی می کند. در روش‌های معمول، پزشک از ابزارهای آزمایشی ساده مانند چکش و نور بازتابنده استفاده می‌کند و وضعیت بیمار را در شرایط زیر بررسی می‌کند:

قدرت گفتار

مهارت های حرکتی

حدت بینایی و ماهیچه های غیر طبیعی

هماهنگی حرکات بدن

قدرت و قدرت

رفلکس

 

آیا امکان گرفتن نوبت اینترنتی با متخصص مغز و اعصاب در کرج وجود دارد؟

آره! همانطور که توضیح دادیم وب سایت دوستیابی آنلاین DoctortoDoctors در تمام شهرهای ایران فعالیت می کند و با پزشکان هر شهر همکاری می کند. برای گرفتن نوبت با متخصص مغز و اعصاب در کرج می توانید با مراجعه به دایرکتوری متخصصین مغز و اعصاب کرج، پزشک مورد نظر خود را انتخاب و نوبت بگیرید.

 



متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص از چه ابزار و آزمایشاتی استفاده می کند؟

بر اساس نتایج معاینه فیزیکی و معاینه فرد و ارزیابی نتایج آزمایش، متخصص مغز و اعصاب ممکن است آزمایش‌های دیگری را که در زیر نشان می‌دهیم سفارش دهد.

1. دوخت کمر

اگر متخصص مغز و اعصاب معتقد است که مشکلات و علائم عصبی شما به دلیل ناهنجاری های نخاعی است، ممکن است پزشک از مایع مغزی نخاعی شما برای آزمایش نمونه برداری کند. در حین پونکسیون کمری، یک سوزن به ستون فقرات وارد می شود. و پس از بیهوشی عمومی نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی انجام می شود.

به طور کلی، در صورت مشکوک بودن به موارد زیر، پزشک سوراخ کمر را تجویز می کند:

مننژیت

آنسفالیت

شبه نظامی

سرطان خون

بیماری های خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس

مرگ ذهن

خون در مغز.

2. آزمایش کشش یا آزمایش کشش

میاستنی گراویس یک بیماری عصبی عضلانی نادر است که باعث ضعف عضلانی در بازوها و پاها می شود. تست کشش می تواند به پزشک شما در تشخیص میاستنی گراویس کمک کند. در این آزمایش پزشک دارویی به نام تنسیلون به شما می دهد و از فرد می خواهد حرکات مختلفی مانند نشستن و ایستادن، باز و بسته کردن پاها، بالا بردن دست ها را انجام دهد و سپس پزشک دارو را روی بدن بیمار مشاهده می کند. . حرکات ماهیچه ای و او آن را تجزیه و تحلیل می کند.

3. الکترومیوگرافی (EMG)

الکترومیوگرافی فعالیت الکتریکی بین مغز (یا نخاع) و نورون های حرکتی اطراف را بررسی می کند. در واقع، یک متخصص مغز و اعصاب از الکترومیوگرافی برای ارزیابی پاسخ ماهیچه های فرد به تحریک الکتریکی نورون های حرکتی (اعصاب ویژه ای که حرکت ماهیچه ها را کنترل می کنند) استفاده می کند.

برای انجام الکترومیوگرافی، یک تکنسین آموزش دیده یک سوزن کوچک به نام الکترود را وارد عضله می کند. این الکترودها فعالیت های الکتریکی مختلفی را که در طول حرکت و استراحت در بافت ماهیچه ای شما رخ می دهد، ثبت می کنند.

دستگاه الکترومیوگراف یک الکترومیوگرام ثبت شده از نتایج آزمایش تولید می کند و متخصصان مغز و اعصاب می توانند از نتایج آن برای تشخیص بیماری های عصبی مانند میاستنی گراویس و ALS استفاده کنند.

4. الکتروانسافالوگرام (EEG)

یک متخصص مغز و اعصاب برای اندازه گیری و ثبت فعالیت الکتریکی مغز، نوار مغزی را سفارش می دهد. برای انجام آزمایش، تکنسین الکترودهایی را که شبیه فنجان های کوچک هستند در اطراف سر قرار می دهد، سپس تکنسین تغییراتی را در محیط ایجاد می کند (مانند نور یا صدای متفاوت) بنابراین دستگاه سیگنال های مغز را اندازه گیری می کند. این روش به تشخیص بیماری های مغزی از جمله التهاب، تومورها و آسیب ها و همچنین تشنج و اختلالات روانی کمک می کند.

5. تصویربرداری مغناطیسی (MRI)

MRI از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از داخل مغز شما استفاده می کند. این آزمایش می تواند به متخصص مغز و اعصاب کمک کند تا التهاب و سایر آسیب های مغزی را بررسی کند.

6. سی تی اسکنر

سی تی اسکن از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری تصویربرداری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر دقیق از مغز، نخاع و اعصاب محیطی استفاده می کند. این آزمایش به پزشکان اجازه می دهد تا هر گونه ناهنجاری را که ممکن است باعث علائم شما شود بررسی کنند.

 

متخصصان مغز و اعصاب چه بیماری هایی را درمان می کنند؟

متخصصان مغز و اعصاب شرایط و اختلالاتی را که بر عملکرد عصبی تأثیر می‌گذارند، از جمله آسیب‌های مغزی و نخاعی، سکته مغزی و بیماری‌های مزمن مانند صرع را درمان می‌کنند. در ادامه، هر یک از اختلالاتی را که متخصصان مغز و اعصاب درمان می کنند، بررسی خواهیم کرد.

1. ضربه به سر

همه آسیب‌های سر نیاز به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب ندارند، اما گاهی اوقات ممکن است برای تعیین میزان آسیب و برنامه‌ریزی درمان به متخصص مغز و اعصاب نیاز باشد.

برای مثال، افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند ممکن است علائمی داشته باشند که ماه‌ها طول بکشد. به عنوان مثال، سردردهای احتمالی و مشکلات حافظه نیاز به معاینه توسط متخصص مغز و اعصاب و آزمایش و درمان بیشتر دارد.

2. سردرد مزمن

همه ما ممکن است گهگاه دچار سردرد شویم، اما برخی افراد بیشتر دچار سردرد می شوند و نیاز به توجه بیشتری دارند. اگر چندین بار در هفته سردردهای غیرقابل تحمل دارید و با دارو و درمان پزشک عمومی بهبود نمی یابند، ممکن است پزشک شما را به روانپزشک معرفی کند. متخصص مغز و اعصاب می تواند علت سردرد شما را مشخص کند و به شما در یافتن درمان مناسب کمک کند.

3. میگرن

اگر میگرن دارید و میگرن در شرایط مختلف رخ می دهد، باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. این بیماری علاوه بر درد اغلب باعث حساسیت به نور و صدا، حالت تهوع و سرگیجه می شود. درد میگرن معمولا می تواند ساعت ها یا روزها ادامه داشته باشد.

متخصص مغز و اعصاب می تواند میگرن و حساسیت شما را به هر عاملی که می تواند باعث سردرد میگرنی شود را تشخیص دهد.

4. ام اس

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس یک بیماری مزمن است که بر مغز و بافت شما تأثیر می گذارد و باعث کوچک شدن، ضعیف شدن و تخریب اندام ها می شود. بسیاری از افراد دارای اختلال بینایی یا حرکتی هستند. ام اس یک بیماری پیشرونده است و علائم می تواند در طول زمان و در افراد مختلف متفاوت باشد. متخصص مغز و اعصاب می تواند ام اس را تشخیص دهد و با درمان ها و داروهای مناسب به شما کمک کند وضعیت خود را مدیریت کنید.

5. تشنج یا صرع

یبوست از مغز شما شروع می شود و می تواند خطرناک باشد. این بیماری باعث حرکات نامنظم و احساسات عجیب می شود. در بسیاری از موارد، فرد هوشیاری خود را نیز از دست می دهد.

پس از تشنج، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. متخصص مغز و اعصاب ممکن است آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های مختلفی را برای یافتن علت تشنج و همچنین برای تشخیص تشنج‌های طولانی‌مدت مانند صرع تجویز کند. پس از تشخیص، متخصص مغز و اعصاب داروها و درمان هایی را برای کنترل تشنج و صرع تجویز می کند.

6. بیماری پارکینسون

پارکینسون زمانی رخ می دهد که مغز نتواند دوپامین مورد نیاز برای کنترل حرکات بدن را بسازد. این باعث لرزش، سفتی و عدم هماهنگی می شود. یک متخصص مغز و اعصاب می تواند شما را از نظر پارکینسون ارزیابی کند و مطمئن شود که هیچ بیماری دیگری باعث علائم شما نمی شود. سپس درمان ها و داروهایی را تجویز می کنند که می تواند به شما در مدیریت پارکینسون کمک کند.

تشخیص و درمان بیماری های مغز و سیستم عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس، پارکینسون، تشنج، صرع، سردرد، میگرن، سکته مغزی و تومورهای مغزی بر عهده متخصصین مغز و اعصاب می باشد.

سکته هفتم

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به هر دلیلی نتواند به مغز خون برساند. وقتی مغز از خون محروم می شود، سلول های مغز شروع به مردن می کنند. این مشکل می تواند باعث مشکلات گفتاری، فلج شدن برخی از اندام ها، احساسات کنترل نشده و موارد دیگر شود. پس از سکته مغزی، برای بازیابی مهارت های از دست رفته به درمان نیاز خواهید داشت. یک متخصص مغز و اعصاب می تواند میزان آسیب مغزی را ارزیابی کند و یک برنامه درمانی برای کمک به بهبودی شما تجویز کند.

8. تومورهای مغزی

توده ای از سلول های غیر طبیعی در مغز که باعث اختلال در عملکرد شناختی می شود تومور مغزی نامیده می شود و متخصص مغز و اعصاب می تواند به شما در درمان آن کمک کند.

9. آسیب مغزی و آسیب های دیگر به سیستم عصبی

آسیب مغزی ناشی از نیروهای خارجی، که می‌تواند باعث تغییر حالت‌های هوشیاری و نقص دائمی یا موقتی در عملکرد شناختی، فیزیکی و ذهنی شود، موردی است که توسط متخصصان مغز و اعصاب درمان می‌شود.

10. علائم عصبی پس از بهبودی از COVID-19

تاثیر کرونا بر مغز و اعصاب چیست؟ پزشکان هنوز در حال یادگیری در مورد COVID-19 هستند و مطالعه می کنند که چگونه این ویروس می تواند بر افراد تأثیر بگذارد. مشخص شده است افرادی که مبتلا به کووید-19 بوده اند، حتی پس از درمان نیز دارای برخی علائم عصبی هستند. این علائم طولانی مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سردرد

خستگی

درد

مشکلات خواب

لخته شدن خون و سکته مغزی

متخصص مغز و اعصاب می تواند اطمینان حاصل کند که هیچ دلیل دیگری برای علائم به جز ویروس کرونا وجود ندارد و می تواند به بیماران در مدیریت و درمان این علائم کمک کند.

مرجع: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-مغز-و-اعصاب-شیراز




|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : وبمستران
تاریخ : دو شنبه 15 خرداد 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: